Budowa Trasy Wschodniej od pl. Daszyńskiego przez ul. Wschodnią do ul. Grudziądzkiej - etap I konsultacji

Prezydent Torunia Michał Zaleski zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 91: odcinek Trasy Wschodniej od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej w Toruniu.

Budowa Trasy Wschodniej na odcinku od placu Daszyńskiego do ulicy Grudziądzkiej w Toruniu jest naturalną kontynuacją inwestycji związanych z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 91 przez Toruń - istotnego elementu szkieletowego układu drogowego miasta. W latach 2010-2013 zrealizowano połączenie ul. Łódzkiej na lewobrzeżu z placem Daszyńskiego na prawym brzegu Wisły, wraz z budową nowego mostu drogowego (most Gen. Elżbiety Zawackiej). Kolejne odcinki to przebudowa ul. Łódzkiej od skrzyżowania z ul. Lipnowską do granic miasta oraz połączenie placu Daszyńskiego przez ul. Wschodnią z ul. Grudziądzką. Ta ostatnia inwestycja jest przedmiorem prowadzonych właśnie konsultacji społecznych.

   

Podstawowe informacje

W ramach inwestycji powstaną następujące elementy:

  • dwujezdniowa Trasa Wschodnia od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej wraz ze skrzyżowaniami lub węzłami z istniejącymi, projektowanymi i planowanymi drogami,
  • połączenie osiedla Rubinkowo ze Śródmieściem poprzez Trasę Średnicową i ul. Rydygiera,
  • przebudowa ul. Polnej wraz z likwidacją jednopoziomowego przejazdu przez linię PKP,
  • dogodny dojazd (bez skrzyżowania w poziomie z linią PKP) do punktu przeładunku i składowania odpadów,
  • zapewnienie dojazdu do wszystkich działek przyległych do inwestycji (bezpośrednio z Trasy Wschodniej lub poprzez inne dogodne połączenia),
  • infrastruktura piesza i  rowerowa,
  • budowa obiektów inżynierskich, przebudowa sieci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej, oświetlenia ulicznego oraz telekomunikacyjnej w dostosowaniu do nowego układu komunikacyjnego.

Efekty inwestycji:

  • zintegrowanie sieci połączeń komunikacyjnych miasta,
  • usprawnienie dojazdu do nowego mostu drogowego z kierunku północnego i zachodniego,
  • aktywizacja strefy pracy,
  • zwiększenie dostępności osiedli (JAR, Rubinkowo),
  • poprawa komunikacji pomiędzy różnymi częściami miasta,
  • usprawnienie komunikacji zbiorowej,
  • poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego,
  • ułatwienie obsługi składowiska odpadów,
  • poprawa płynności i równomierne rozłożenie ruchu drogowego w mieście.

 

Którędy można przeprowadzić Trasę Wschodnią?

Dotychczasowe prace projektowe (etap koncepcyjny) wskazały na możliwość przeprowadzenia Trasy Wschodniej w następujących wariantach:

  • WARIANT I (mapa do pobrania) – ulicą Wschodnią, następnie tunelem pod ul. Skłodowskiej-Curie  oraz torami linii kolejowych PKP, a dalej w nasypie projektowanej Trasy Średnicowej, następnie w śladzie ul. Kanałowej oraz ul. Kociewskiej, w rejonie pola golfowego droga zostałaby skierowana na zachodnią stronę torów linii kolejowej Toruń-Malbork i włączona w istniejącą drogę krajową nr 91 w ul. Grudziądzkiej, na wysokości planowanej drogi do osiedla JAR. Trasa Wschodnia jest w pełni skomunikowana (możliwe wszystkie relacje) z: Trasą Średnicową, ul. Polną, ul. Kociewską oraz docelowo z planowaną ul. Nową Polną, natomiast krzyżuje się bez możliwości zjazdu/wjazdu z ul. M. Skłodowskiej-Curie. Możliwe podłączenie ul. Żwirowej oraz ul. Rydygiera z Trasą Wschodnią na prawoskrętach (możliwa tylko jedna relacja).
     
  • WARIANT II (mapa do pobrania) – ulicą Wschodnią, następnie estakadą nad ul. Skłodowskiej-Curie, torami linii kolejowych PKP oraz projektowaną Trasą Średnicową (na wysokości ok. 20 m nad poziomem terenu), następnie wzdłuż torów linii kolejowej Toruń-Malbork po ich zachodniej stronie, a w rejonie terenów magazynowo-przemysłowych przejazd pod torami na stronę wschodnią, na wysokości planowanej drogi do osiedla JAR przejazd nad torami kolejowymi w kierunku Malborka i włączenie w istniejącą drogę krajową nr 91 w ul. Grudziądzkiej. Trasa Wschodnia jest w pełni skomunikowana (możliwe wszystkie relacje) z: Trasą Średnicową, ul. Polną, ul. Kociewską oraz docelowo z planowaną ul. Nową Polną, natomiast krzyżuje się bez możliwości zjazdu/wjazdu z ul. M. Skłodowskiej-Curie oraz ul. Rydygiera. Możliwe podłączenie ul. Żwirowej z Trasą Wschodnią na prawoskrętach (możliwa tylko jedna relacja).
     
  • WARIANT III (mapa do pobrania) – ulicą Wschodnią, następnie estakadą nad ul. Skłodowskiej-Curie, torami linii kolejowych PKP oraz projektowaną Trasą Średnicową, (na wysokości ok. 20 m nad poziomem terenu), a następnie estakadą nad torami linii kolejowej Toruń-Malbork, w rejonie terenów magazynowo-przemysłowych przejazd na wschodnią stronę torów, a na wysokości planowanej drogi do osiedla JAR przejazd nad torami kolejowymi w kierunku Malborka i włączenie w istniejącą drogę krajową nr 91 w ul. Grudziądzkiej. Trasa Wschodnia jest w pełni skomunikowana (możliwe wszystkie relacje) z: Trasą Średnicową, ul. Kociewską oraz docelowo z planowaną ul. Nową Polną, natomiast krzyżuje się bez możliwości zjazdu/wjazdu z ul. M. Skłodowskiej-Curie, ul. Rydygiera oraz ul. Polną. Możliwe podłączenie ul. Żwirowej z Trasą Wschodnią na prawoskrętach (możliwa tylko jedna relacja).
     
  • WARIANT IV (mapa do pobrania) – przebieg Trasy Wschodniej w ulicy Wschodniej w wykopie obudowanym (poziom -1), dalszy przebieg od skrzyżowania dwupoziomowego z ul. Skłodowskiej-Curie jak w wariancie I. Ulica Żwirowa skomunikowana z drogą obsługującą po wschodniej stronie ul. Wschodniej.
     
  • WARIANT V (mapa do pobrania) – przebieg Trasy Wschodniej w ulicy Wschodniej do ul. Żwirowej w wykopie obudowanym, od ul. Żwirowej w tunelu, dalszy przebieg od skrzyżowania dwupoziomowego z ul. Skłodowskiej-Curie jak w wariancie I. Ulica Żwirowa skomunikowana z ul. Rydygiera (układ lokalny poprowadzony na konstrukcji tunelu).

 SZCZEGÓŁOWE RYSUNKI SYTUACYJNE POSZCZEGÓLNYCH WARIANTÓW (DO POBRANIA):

WARIANT 1

WARIANT 2

WARIANT 3

PREZENTACJA ZE SPOTKANIA W DNIU 26.06.2014 R. W BUDYNKU SZKOLNYM GRUPY EDUKACYJNEJ MENEDŻER (DO POBRANIA)


Możesz mieć wpływ na wybór najlepszego wariantu trasy!

Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone w kilku etapach:

  • Etap I - spotkania informacyjne. Celem pierwszego etapu jest poinformowanie mieszkańców o inwestycji oraz zebranie uwag, które mogą być przydatne na etapie projektowania.
  • Etap II - konsultacje ekspercie. Po opracowaniu projektów w proponowanych wariantach, zostaną one poddane ocenie niezależnych ekspertów. Ewentualne uwagi będą uwzględnione w dalszych pracach projektowych.
  • Etap III - konsultacja wariantów projektowych. Uczestnicy konsultacji, w tym mieszkańcy będa mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami projektowymi w kilku wariantach i wyrazić swoją opinię.

 

Jak wziąć udział w konsultacjach?

  • Przyjdź na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 26 czerwca 2014 roku (czwartek) w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym o Profilu Menedżerskim, ul. Żółkiewskiego 46, o godz. 17.00.
     
  • Jeśli jesteś przedsiębiorcą zainteresowanym tematem, skorzystaj z dyżuru dla przedsiębiorców, który odbędzie się 26 czerwca 2014 roku (czwartek) w Miejskim Zarządzie Dróg w Toruniu przy ul. Grudziądzkiej 159, w sali konferencyjnej, w godz. 10.00-14.00.
     
  • Napisz do nas na adres: konsultacje@um.torun.pl. Na Twoje uwagi czekamy do 9 lipca 2014 r.

   

O datach drugiego i trzeciego etapu konsultacji będziemy informować w późniejszym terminie. Kolejne spotkania konsultacyjne będą się odbywały po wakacjach.