Tramwajowy Toruń
UWAGA!
18 kwietnia 2016 r. zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych dotyczących rozwoju sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu. Na Rubinkowie będą kolejne działania.
Dla linii w kierunku północnym - Zadanie nr 1 (do tzw. osiedla JAR) zamknięto zbieranie uwag i przystąpiono do opracowywania raportu.
Dla linii we wschodniej części miasta - Zadanie nr 2 (na Rubinkowie), ze względu na pojawienie się nowych propozycji przebiegu trasy tramwajowej, w tym także koncepcji społecznej, zdecydowano o zorganizowaniu II etapu konsultacji. Szczegółowe informacje na temat zakresu i terminarza dalszych działań zostaną podane na miejskich stronach internetowych oraz w prasie.
Rozpoczynamy konsultacje społeczne na temat dwóch inwestycji planowanych w ramach rozbudowy sieci tramwajowej w Toruniu:
- Budowy linii tramwajowej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, prowadzącej do osiedla JAR
- Budowy linii tramwajowej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, we wschodniej części miasta (połączenie linii tramwajowej nr 2 z linią nr 1)
Zadanie 1.
Obejmuje budowę nowej linii tramwajowej dwutorowej, prowadzącej na Osiedle Mieszkaniowe JAR, położone w północnej części Torunia, wraz z niezbędną infrastrukturą, oraz przebudowę układu drogowego ulic, wzdłuż których przebiegać będzie nowa linia tramwajowa.Inwestycja ma celu połączenie powstającego osiedla mieszkaniowego JAR, zlokalizowanego w północnej części Torunia, oraz wszystkich osiedli mieszkaniowych znajdujących się wzdłuż planowanej linii tramwajowej, z centrum miasta za pomocą komunikacji tramwajowej. Projektant opracował cztery warianty budowy nowej linii tramwajowej:
- Wariant 1
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 1 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wydzielone po północnej stronie jezdni. Dalej projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wydzielona po zachodniej stronie jezdni. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego.W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 1 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.
- Wariant 2
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 2 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Polną torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego. W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 2 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.
- Wariant 3
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 3 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Grudziądzką torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Dalej następuje rozsunięcie pojedynczych torów na zewnątrz jezdni. W ten sposób linia biegnie do skrzyżowania z ul. Dekerta. Następnie do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wspólne z jednią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wspólne z jezdnią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie nią jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej zachodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego.W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 3 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.
- Wariant 4
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 4 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wspólne z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie torowiska w obrębie przystanków wiedeńskich. Projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wspólne z jezdnią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Po 200 metrach od Ronda Czadcy torowisko biegnące w ciągu ul. Legionów przechodzi na wschodnią stronę ulicy i biegnie dalej jako wydzielone. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie nią jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego.W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 4 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.
Przebieg linii tramwajowej w kierunku północnym - wariant 1, 3 i 4:
Przebieg linii tramwajowej w kierunku północnym - wariant 2:
Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku północnym:
Zadanie 2.
Obejmuje budowę nowej linii tramwajowej, dwutorowej we wschodniej części Torunia wraz z niezbędną infrastrukturą, oraz przebudowę układu drogowego ulic, wzdłuż których przebiegać będzie nowa linia tramwajowa. Budowa nowego odcinka linii ma na celu połączenie dwóch już istniejących odcinków linii (obsługujących tramwaje nr 1 i 2), co zapewni obsługę możliwie największej liczby pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Projektant opracował trzy warianty budowy nowej linii tramwajowej:
- Wariant 1
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 1 zlokalizowany jest na skrzyżowaniu ul. Szosa Lubicka z ul. Przy Skarpie. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym wzdłuż istniejącego pasa zieleni i ciągu pieszego, pomiędzy targowiskiem a jezdnią ul. Działowskiego. Następnie po przekroczeniu ul. Dziewulskiego, linia tramwajowa prowadzi przez istniejące tereny zielone i rekreacyjne zlokalizowane wzdłuż ul. Buszczyńskich. Po przekroczeniu ul. Niesiołowskiego, linia tramwajowa nadal prowadzić będzie przez tereny zielone w kierunku Strugi Toruńskiej i dalej ulicą Wierzbową. Ul. Wierzbowa prowadzi wzdłuż ogrodów działkowych do skrzyżowania z ul. Skłodowskiej – Curie w rejonie istniejącej pętli tramwajowej Elana.
- Wariant 2
Torowisko na przedmiotowym odcinku bierze swój początek na projektowanym węźle w rejonie skrzyżowania ul. Szosa Lubicka z ul. Przy Skarpie. Następnie projektowane, wydzielone torowisko kieruje się na północ wzdłuż istniejącego targowiska przy ul. Działowskiego. Dalej projektowane torowisko biegnie w kierunku zachodnim w szerokim pasie dzielącym jezdnie ul. Dziewulskiego. Projektowana linia tramwajowa prowadzi wzdłuż ul. Łyskowskiego jako torowisko wydzielone z jezdni po jej zachodniej stronie. Wzdłuż projektowanej ul. Rydygiera na odcinku ok. 100 m od skrzyżowania z ul. Łyskowskiego biegnie torowisko wydzielone poza jezdnią, następnie ulica zmienia przekrój na jezdnię z torowiskiem wbudowanym w jezdnie. W rejonie ul. Wschodniej projektowaną linię tramwajową dowiązano do projektu koncepcyjnego Trasy Wschodniej.
- Wariant 3
Projektowana linia tramwajowa wzdłuż ul. Skłodowskiej-Curie i ul. Olimpijskiej, stanowi połączenie pętli „Elana” z pętlą „Olimpijską”. Torowisko na przedmiotowym odcinku bierze swój początek na pętli ,,Olimpijskiej” w rejonie skrzyżowania ul. Olimpijskiej z ul. Konstytucji 3 Maja. Następnie projektowane, wydzielone torowisko biegnie po zachodniej stronie ul. Olimpijskiej i południowej stronie ul. Skłodowskiej-Curie do istniejącej pętli Elana.
Przebieg linii tramwajowej we wschodniej części miasta - wariant 1
Przebieg linii tramwajowej we wschodniej części miasta - wariant 2
Przebieg linii tramwajowej we wschodniej części miasta - wariant 3
Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku wschodnim:
Przyjdź na spotkanie
W ramach konsultacji społecznych odbędą się dwa otwarte spotkania konsultacyjne:
13 kwietnia 2016r. (środa) - spotkanie na temat budowy linii tramwajowej do osiedla JAR
Miejsce: Hotel Uniwersytecki, ul. Szosa Chełmińska 83 a, godz. 17:30
oraz
15 kwietnia 2016r. (piątek) - spotkanie na temat budowy linii tramwajowej we wschodniej części Torunia (Rubinkowo)
Miejsce: IX Liceum Ogólnokształcące, ul. Rydygiera 12a, godz. 17:30
14 kwietnia 2016r. (czwartek) – torunianie zainteresowani tematem konsultacji będą mieli okazję do przejazdu Tramwajem Konsultacyjnym, który wystartuje o godzinie 17:30 z pętli przy ul. Olimpijskiej. Podczas przejazdu urzędnicy i zaproszeni eksperci będą rozmwiać z mieszkańcami o zaletach komunikacji tramwajowej, pokażą nowoczesne rozwiązania dotyczące projektowania tras tramwajowych, odpowiedzą na pytania. Poniżej przedstawiamy rozkład jazdy Tramwaju Konsultacyjnego:
GODZINA |
PRZYSTANEK |
17.30 |
Olimpijska |
17.31 |
Kosynierów Kościuszkowskich |
17.32 |
Ligi Polskiej |
17.33 |
Wyszyńskiego |
17.35 |
Ślaskiego |
17.36 |
Jamontta |
17.38 |
Przy Skarpie |
17.39 |
Rydygiera |
17.40 |
Plac Daszyńskiego |
17.42 |
Targowa |
17.43 |
Gołębia |
17.45 |
Dworzec Miasto |
17.46 |
Plac św. Katarzyny |
17.48 |
Wały gen. Sikorskiego |
17.49 |
Aleja Solidarności |
17.52 |
Odrodzenia |
17.53 |
Osiedle Młodych |
17.54 |
Kraszewskiego |
17.56 |
Sienkiewicza |
17.57 |
Fałata |
17.58 |
Od Nowa |
17.59 |
Akademiki |
18.00 |
Aula UMK |
18.01 |
Okrężna |
18.02 |
Uniwersytet |
Zapraszamy mieszkańców również na dyżury konsultacyjne:
- 16 kwietnia 2016r. (sobota):
Centrum Handlowe Atrium Copernicus, ul. Stanisława Żółkiewskiego 15, godz. 10:00-13:00
oraz - Skwer handlowy RECE (Piotr i Paweł), ul. Legionów 216f, godz. 15:00-18:00
Napisz do nas
Jesli nie możesz wziąć udziału w spotkaniach, wypełnij poniższą ankietę lub prześlij nam swoją opinię na temat planowanych inwestycji na adres: konsultacje@um.torun.pl.
Na uwagi czekamy do 18 kwietnia 2016 r.
Do pobrania:
Konsultacje społeczne prowadzi Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji we współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej oraz Miejskim Zakładem Komunikacji Spółką z o.o. w Toruniu.