Autobusem i tramwajem po Toruniu
Autobusem i tramwajem po Toruniu
Porozmawiajmy o potrzebach komunikacyjnych mieszkanców
Remarszrutyzacja. Co to takiego i dlaczego o tym mówimy?
Rozpoczynamy konsultacje społeczne w sprawie organizacji linii autobusowych i tramwajowych w mieście.
Trudnym do wymówienia słowem "remarszrutyzacja" określamy zestaw działań związanych z rozbudową i modyfikacją organizacji miejskiego transportu publicznego, czyli komunikacji miejskiej.
W ostatnich latach w Toruniu nastąpiły istotnie zmiany - powstały nowe osiedla mieszkaniowe, m.in. tzw. osiedle JAR, zwiększyła się liczba osób zamieszkujących lewobrzeżną część miasta, pojawiły się nowe odcinki szkieletowego układu drogowego: most drogowy gen. Elżbiety Zawackiej czy trasa średnicowa północna nosząca imię Prezydenta Władysława Raczkiewicza. Wpłynąło to znacząco na sposób przemieszczania się po mieście, w tym także na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Zaszły także ważne zmiany w ofercie biletowej - wprowadzono bilety czasowe, które ograniczyły w znacznym stopniu koszt korzystania z połączeń przesiadkowych, a od nowego roku (2018) mamy także nowe bilety okresowe i nowy regulamin przewozowy w komunikacji. Już za kilka lat, bo od 2021 roku, będziemy mogli korzystać z trasy tramwajowej na Chełmińskim Przedmieściu, która poprowadzi aż do nowego tzw. osiedla JAR.
To wszystko skłania do rozpoczęcia dyskusji na temat przyszłego kształtu sieci komunikacji miejskiej w Toruniu, sposobu organizacji przejazdów na poszczególnych liniach czy też wzajemnych relacji pomiędzy tymi liniami.
Założenia remarszrutyzacji
Głównym celem remarszrutyzacji w Toruniu jest podniesienie efektywności podróżowania komunikacją miejską poprzez realizację następujących działań:
- uwzględnienie w sieci transportowej Torunia nowej linii tramwajowej - do tzw. osiedla JAR,
- wprowadzenie modułowych częstotliwości kursów (np. co: 10, 12, 15, 20, 30 i 60 minut) - dzięki temu autobusy konkretnych linii kursowałyby w poszczególnych godzinach w tych samych odstępach czasowych, np. autobus linii nr 15 kursowałby co 20 minut w godzinach: 7:10, 7:30, 7:50, 8:10, 8:30,. 8:50, itd.),
- wprowadzenie przemienności odjazdów na wspólnych odcinkach tras, tj. cyklicznie powtarzających się, w miarę możliwości równych odstępów pomiędzy odjazdami poszczególnych autobusów z danego przystanku,
- wyeliminowanie dublowania się tras tramwajowych i autobusowych,
- zwiększenie częstotliwości kursów na głównych ciągach komunikacyjnych,
- wprowadzenie linii osiedlowych dowożących do linii tramwajowych lub autobusowych o wysokich częstotliwościach kursów.
Co w ramach konsultacji?
W ramach konsultacji społecznych chcemy więc poznać opinię mieszkańców na temat wyżej wymienionych zagadnień:
- Co sądzą o propozycjach obsługi tzw. osiedla JAR linią tramwajową (o możliwościach czytaj dalej)?
- Jak oceniają pomysł wprowadzenia modułowych częstotliwości kursów?
- Co sądzą o przemienności kursów, pomyśle wyeliminowania dublowania się tras tramwajowych i autobusowych, zwiększenia liczby kursów na liniach głównych oraz wprowadzeniu linii osiedlowych?
- Chcemy też poznać propozycje dotyczące oczekiwanych zmian w przebiegu tras linii autobusowych.
Do Urzędu Miasta wpłynął również wniosek z propozycją rozdzielenia komunikacji na lewym oraz prawym brzegu Wisły i uruchomienia wahadłowej linii autobusowej przez most im. J. Piłsudskiego. Według tej koncepcji autobusy kursujące po lewobrzeżu dojeżdżałyby na przykład do Dworca Głównego. Stąd zaś - do alei Solidarności, funkcjonowałaby linia wahadłowa. Natomiast autobusy na prawym brzegu Wisły dojeżdżałyby tylko do alei Solidarności. Zatem podróże wykonywane obecnie jednym autobusem należałoby pokonać przynajmniej z jedną przesiadką.
- Ponieważ pomysł ten wpłynąłby rewolucyjnie na możliwości korzystania z przejazdów na terenie miasta zadecydowano, że zostanie on poddany konsultacjom społecznym - prosimy o opinię także w tej sprawie.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
- wystarczy spisać swoje opinie, uwagi i propozycje i przesłać je mailem na adres: konsultacje@um.torun.pl
- można też poczekać na rozpoczęcie cyklu spotkań Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego z mieszkańcami i przekazać swoje uwagi na jednym z tych spotkań - podczas dyżurów konsultacyjnych (będą się one odbywać w drugiej połowie lutego i w marcu 2018 r.)
Czasu jest dużo
Czekamy do 30 kwietnia 2018 r.
Po zakończeniu okresu zbierania uwag będziemy je analizować i wynikające z nich propozycje przedstawimy mieszkańcom w drugim etapie konsultacji.
Kilka słów o tramwaju na tzw. osiedle JAR
Do obsługi tzw. osiedla JAR zaplanowano skierowanie dwóch linii tramwajowych, które otrzymałyby nowe numery:
- Linia nr 6 - z osiedla Na Skarpie do tzw. osiedla JAR
- Linia nr 7 - z pętli przy Motoarenie do tzw. osiedla JAR
Trasy obu linii łączyłyby się na węźle w alei Solidarności i dalej przez Szosę Chełmińską i ulicami Długą, Legionów, Polną oraz Watzenrodego obie linie docierałyby do tzw. osiedla JAR.
Kliknij obrazek, aby pobrać większą mapkę
Warto wiedzieć - Komunikacja miejska w liczbach
W skład taboru toruńskiej komunikacji wchodzi dziś 145 autobusów i 70 wagonów tramwajowych, które przewożą rocznie ponad 53 mln pasażerów. Łącznie w ciągu roku tramwaje przejeżdżają ok. 2,2 mln km, a autobusy 10,5 mln km. Sieć komunikacyjna to 143 km ulic, po których kursuja autobusy i 24 km torowisk tramwajowych. Na tej sieci realizowane są przewozy, na 41 liniach autobusowych o łącznej długości 531 km i 5 liniach tramwajowych o długości 49 km. W każdy dzień roboczy do obsługi linii kierowane są 32 pociągi tramwajowe i 122 autobusy.
Dane te pokazują wyraźnie, że publiczny transport zbiorowy ma bardzo duże znaczenie dla codziennego życia mieszkańców Torunia, dlatego tak ważne jest, aby działał dobrze i spełniał oczekiwania pasażerów. Stąd zależy nam na jak największym udziale mieszkańców w tych konsultacjach.
Konsultacje są prowadzone przez Wydział Komunikacji Miejskiej Urzędu Miasta Torunia we Współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej, którego zadaniem jest organizowanie i nadzór nad prawidłowością działania komunikacji Miejskiej w Toruniu.
Do pobrania: